دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴

معاون وزير ارتباطات اعلام کرد

جزئيات تعيين مقررات براي آزادسازي تعرفه‌هاي ارتباطي

حسين فلاح

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴:۰۰


رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با بيان اينکه در حال حاضر حداکثر درآمد اپراتورها از ديتاست، از تعيين مقرراتي براي آزادسازي تعرفه‌ها خبر داد و گفت: آزادسازي به اين معنا نيست که بازار کنترلي نباشد، معنايش اين است که جايي که رقابت هست و در بازار و جايي که رقابت نيست، رگولاتوري تعرفه تعيين کند.

وايمکس نيوز- حسين فلاح جوشقاني درباره درخواست‌ اپراتورهاي اينترنتي براي اصلاح تعرفه‌ صوت و آزادسازي تعرفه اينترنت اظهار کرد: ما هم متقاضي آزادسازي تعرفه هستيم، مقرراتش را آماده کرديم و اين موضوع در دستور کار کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات قرار دارد. اتفاقا بخش‌هاي خصوصي کمي از اين موضوع مي‌ترسند و احساس مي‌کنند اگر در آزادسازي نظارتي نباشد، شرکت‌هاي بزرگ‌تر با تعرفه‌هاي تهاجمي مشکل ايجاد کنند.

وي در پاسخ به اينکه با آزادسازي تعرفه‌ها، افزايش تعرفه اتفاق نمي‌افتد، توضيح داد: آزادسازي به‌معناي اين نيست که بازار کنترلي نباشد، معنايش اين است که جايي که رقابت هست، بازار تعرفه تعيين کند و جايي که رقابت نيست، رگولاتوري تعيين کند.


اپراتورها نمي‌توانند هر قيمتي که خواستند ارائه دهند

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خاطرنشان کرد: در بازاري که رقابت باشد، کاربر حق انتخاب دارد و مي‌تواند از بخش‌هاي مختلف استفاده کند. اينطور نيست که آنجا اپراتور هر قيمتي خواست ارائه کند. با کنترل قيمت‌ها آزادي عمل به اپراتورها داده مي‌شود، مخصوصا اپراتورهاي ضعيف‌تر که بتوانند تعرفه بهتري ارائه دهند. به همين دليل اصلاح تعرفه‌ها طي يک يا دو ماه آينده اتفاق مي‌افتد.

فلاح با اشاره به اعتراض اپراتورهاي اينترنتي مبني بر بالا بودن تعرفه صوت اپراتورهاي موبايل که موجب جبران هزينه در زمينه ديتا شده، گفت: حدود سه سال پيش اينطور بود که 80 درصد درآمد اپراتورها از صوت بود و 20 درصد برروي ديتا، اما اکنون برعکس شده و حداکثر درآمد اپراتورها از ديتاست و اينطور نيست که بخواهند در بلندمدت اين کار را کرده و در حوزه ديتا يارانه بدهند و در حوزه صوت جبران کنند.

وي به افزايش تعرفه صوت در اپراتورها نيز اشاره کرد و ادامه داد: اکنون عمده سرمايه‌گذاري و درآمد اپراتورها در حوزه ديتاست و روند در دنيا هم به سمت کاهش صوت است. به علاوه اينکه شرايط اقتصادي اپراتورها اخيرا طوري بوده که قيمت ديتا و تعرفه صوت را افزايش دادند و صوت را به سقف چسباندند؛ البته اين در چارچوب رگولاتوري است. يعني اگر قبلا اينطور بود که برروي صوت يارانه مي‌دادند، اکنون تعرفه صوت را هم به سقف رساندند.

در توسعه ارتباطات ثابت مشکل داشتيم

رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با بيان اينکه شايد بخشي از مشکلات FCP‌ها (ارايه‌کنندگان اينترنت ثابت) با تعرفه اپراتورهاي موبايل مرتبط باشد، افزود: اما عمده مشکلاتشان و علت مهاجرت کاربران از اينترنت ثابت به موبايل اين است که در توسعه ارتباطات ثابت مشکل داشتيم. در حال حاضر توقعات و کاربردها بالا رفته و نياز به سرعت بالاتر وجود دارد.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات هم‌چنين بيان کرد: سرويس موبايل ما با کيفيت‌تر از سرويس ثابت است و حتي در شرايط قيمت‌هاي بالاتر موبايل هم، مردم راضي‌اند که بروند با سرويس 25 مگابيت بر ثانيه ديتاي موبايل را بگيرند تا سرعت ADSL‌ که حداکثر مي‌تواند هشت مگابيت بر ثانيه باشد. بنابراين در حوزه ثابت بايد توسعه صورت بگيرد.

به گزارش ايسنا، مدتي است اپراتورهاي اينترنتي از وضعيت تعرفه اينترنت موبايل ناراضي هستند و معتقدند تعرفه بالاي صوت در اپراتورهاي موبايل حاشيه سود خوبي در اين بخش ايجاد کرده و به آن‌ها کمک مي‌کنند که بخش ديتاي موبايل را پوشش داده و با قيمت‌هايي پايين‌تر از قيمت منطقي اينترنت موبايل عرضه کنند. اين موضوع باعث شده تعداد محدودي از شرکت‌هايFCP  کم‌کم دچار مشکلات مالي و از بازار خارج شوند و در نتيجه مشترکشان را از دست بدهند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو